0708303150 info@hindas.se

Timmerflottning genom Hindås

I början på 1900-talet ägde Adolf ”Adel på Ingelse” Andersson ägde en 10 m lång båt med tändkulemotor, M/S Ideal. Förutom att transportera cirka 15 passagerare och ytterligare 50 på en pråm så kunde båten bogsera timmersläp. Traktens bönder insåg redan i mitten av 1800-talet att de fick bäst betalt för sitt timmer om de kunde frakta det till sågverken kring Göteborg. Vägarna från skogarna i Töllsjö och Bollebygd var knappt farbara på den tiden, så man var tvungen att använda vattenvägarna. Detta var också det billigaste transportsättet. Bönderna i Töllsjö körde sitt timmer med häst och vagn till en plats i närheten av Töllsjö kyrka. Därifrån flottades stockarna genom Hedaredsån och Töllsjön. Därefter blev det återigen hästtransport till Tvättesjön och sedan via Veresjön till Morjesjön och slutligen Nedsjöarna. Mellan sjöarna fick man slita hårt med stockarna. En del av timret levererades till Hindås, men mycket av det fortsatte sin färd via Mölndalsån till sågverken i Härryda eller vidare mot Göteborg.

Flottningsleden genom Göteborg

Av Hallén31 juli, 2018

Flottning av timmer förknippas ofta med de stora älvarna i de norra delarna av landet. Den omfattande flottning som pågick i de södra delarna av Sverige är i stort sett bortglömd.

 

Floating of timber is often associated with the great rivers in the northern parts of the country. However, the extensive fleet that was going on in the southern parts of Sweden is largely forgotten.

Läs mer om flottning av Universitetslektor Per Hallén, Institutionen för Ekonomi och Samhälle, avdelningen för Ekonomisk historia, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet: https://goteborgshistoria.com/2018/07/31/flottningsleden-genom-goteborg/

På Mölndals Hembygdsförenings hemsida kan du läsa mer om Mölndalsån http://www.bruketberattar.com/page9.html

Translate »